Under normala förhållanden svarar jag inom 24 timmar om du skriver här. Önskar du hellre att ringa kan du nå mig på (+46)701710819.
En förhandling är ett samarbete.
Förhandlar gör vi oftare än de flesta tror. Förutom formella förhandlingar som juridiska,
Löneförhandlingar och avtalsförhandlingar så förhandlar vi mer informellt om arbetsuppgifter,
strategier och tillämpningar och i våra privata liv om resmål på semestern, hushållskassan och
köksrenoveringen.
Vilken slags förhandling det än gäller är det avgörande att skydda sina egna intressen, finna den
andra parten intressen, och kreativt söka förslag som ger båda parter gott utbyte av samverkan.
Lyssnar du aktivt så kan du komma fram till vilka intressen som är avgörande för den andra parten.
Det är sedan utgångspunkten för att anpassa dina argument och förslag så att din
förhandlingspartner ser värdet i dem.
Varje förhandling har sin form och i vilken ordning de olika delarna förhandlas påverkar vilken
framgång som nås.
Utan förtroende mellan parterna kan inga fruktbart förhandlingar föras. Förtroende måste en part
förtjäna. Tycker parten att du är pålitlig kan du lätt sluta förhandlingar där motparten känner sig nöjd
med utfallet och gärna åter sätter sig vid förhandlingsbordet med dig.
Manipulation försämrar förhandlingens värde, för åtminstone den ena parten. Att blockera
manipulativa förhandlingsdrag och förebygga oegentligheter gör dina förhandlingar ömsesidigt
meningsfulla.
Du behöver vara mjuk i personfrågor och hård i sakfrågor.
För att bli mer framgångsrik i förhandlingar sker utbildningen med teori varvade med praktiska case.